Blauw bloed week - Reisverslag uit Warmbaths, Zuid-Afrika van Debby Regenmortel - WaarBenJij.nu Blauw bloed week - Reisverslag uit Warmbaths, Zuid-Afrika van Debby Regenmortel - WaarBenJij.nu

Blauw bloed week

Blijf op de hoogte en volg Debby

22 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Warmbaths

Hoi!

3 weken verder en weer al heel wat gebeurt. Op Spa Park Primary School gaat alles goed. Maud en ik hebben onze 40 kindjes die we extra ondersteuning gaan geven, ontmoet en al een eerste keer bijles gegeven. Belangrijkste is nu dat we te weten komen op welk niveau van Engels en wiskunde ieder kind zich bevindt, zodat we daar op voort kunnen werken. De eerste weken dat we hier waren, hebben we geholpen met een tekenwedstrijd voor Cashbuilt (bouwmaterialen) die in de hele provincie doorging. Het goede nieuws is dat Spa Park die tekenwedstrijd gewonnen heeft en nu dus een groot bedrag aan bouwmaterialen gewonnen heeft. Het plan is nu om de buitenklas (lees: een klas gemaakt van golfplaten) te vervangen voor een 'echte' klas. Dit is een goed idee denk ik, aangezien deze klas door sommige slangen ook gebruikt wordt als ontmoetingsplaats.. Als er zich vanaf nu een grote menigte kinderen verzamelt in de buurt van die klas, is er dus ofwel een ruzie tussen kinderen of zijn er slangen gevonden.

Ook in Huis Talje gaat alles goed. De kinderen zijn blij om ons te zien iedere dinsdag en donderdag en we doen altijd activiteiten met hen. Zo gaan we soms wandelen met een paar kinderen in een rolstoel om ze eens mee naar buiten te nemen (en dan merk je ook gelijk dat de meeste mensen hier niet gewend zijn aan kinderen in een rolstoel..) of we proberen bijvoorbeeld wat te schilderen. Afgelopen week hebben we bellen geblazen, dat vonden ze echt geweldig! Komende weken gaan we aan de slag om de dagstructuur zichtbaar te maken voor alle kinderen en ook om de wat 'betere' kinderen (voornamelijk de schoolkinderen) iets te geven om te doen, zodat ze zich niet iedere dag moeten vervelen.

De weekenden zijn altijd even het moment om uit te rusten. Lekker aan het zwembad liggen of iets gaan bezoeken. Vorig weekend zijn we naar Klein Kariba geweest, een soort resort. Daar hebben we gegeten van het buffet (veel te veel natuurlijk..) en daarna aan het zwembad gelegen. Dit weekend zijn we gaan 'kamperen' in een lodge, Lodge Lucanus. We zaten in een chalet tussen de bergen met een mooi uitzicht. Zaterdag zijn we daar dan naar een uitzichtpunt gereden op de top van de berg. Daarna heb ik leren golven en hebben we baseball proberen spelen. Het was echt een leuke dag! ’s Avonds hebben we gebraaid en lekker op het gemak in het huisje gezeten. Zondagochtend zijn we terug naar huis gereden en zijn we gaan ontbijten/brunchen in Wimpy, een soort Quick zoals bij ons, alleen dan ook met ontbijt. Zondag was het slecht weer, dus hebben we wat voorbereidingen gedaan voor stage en daarna zijn we bij Bean (een vriend van ons) films gaan kijken en hebben we eten besteld.

Deze week hebben ze nog een hele week wat slechter weer afgegeven. Maandag (gisteren dus) heeft het ook nog geregend en hebben we even onweer gehad. Vandaag schijnt de zon gelukkig en is het de verjaardag van Margot (en ome Ron die ik al een happybirthday sms heb gestuurd :-D), wat we op een Zuid-Afrikaanse manier zullen vieren (met een braai incl. dus :P). Morgen moeten we ‘op bezoek’ bij de Prinses van België, Prinses Astrid. Zij is hier op bezoek om verschillende projecten te bezoeken en om het vrijwilligerswerk te bekijken. Wij, als Belgische studenten (waar ik ook bij hoor:P), hebben een officiële uitnodiging geregeld om deze dag mee te mogen maken. Wat er precies allemaal gaat gebeuren, weet ik niet, maar dat zullen we vanzelf wel zien. Er zijn afgelopen weken verschillende foto’s gemaakt op onze stageplaatsen, waar wij als studenten ook op staan, en die zullen getoond worden in een presentatie. Ik ben benieuwd…

Nu ga ik me verder klaarmaken voor het verjaardagsfeest van Margot van vanavond! Tot de volgende
xxx

• 23 Oktober 2013 - 16:21

Roderic:

Hoi Debby,

Ziet er allemaal fantastisch uit, goede mix van werken en ontspannnen.
    En ... de prinses nog gesproken?
    Ben supertrots op je en blij dat je het naar je zin hebt. (en stinkend jaloers natuurlijk).
    Ga zo verder met jullie mooie werk en iedere stap vooruit is er één.

groet van je Oompje.

• 04 November 2013 - 16:48

Ria Notschaele:

Hoi hoi,je verslag weer gelezen,goed werk wat jullie doen! En een verzetje op zijn tijd is wel nodig,er is daar veel te zien zo te lezen,doe de groeten aan de Prinses van Belgie ha ha,groetjes tante Ria.